آیا عماد مغنیه زنده است؟
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

 

سه شنبه پانزدهم فوریه، سالگرد خاکسپاری عماد مغنیه، رهبر شاخه نظامی حزب الله لبنان بود. گفته می شود که عماد مغنیه، در دوازدهم فوریه 2008 درمنطقه حفاظت شده «کفر سوسه»، دمشق، پایتخت سوریه، بر اثر بمبی که دراتومبیلش جاسازی شده بود کشته شده است. برخی از منابع، کشته شدن وی را کار ماًمورین اسرائیلی، و برخی دیگر، سوریه را مسئول این قتل می دانند.

بر پایه خبر های رسیده ازمنابع نزدیک به وزارت امور خارجه اسرائیل، روز پانزدهم فوریه برخی ازعناصر وابسته به حزب الله لبنان  کوشیدند تا به مناسبت سومین سالگرد کشته شدن رهبر نظامی خود، در چند سفارت اسرائیل عملیات تروریستی انجام دهند.

در پایان هفته گذشته، دفتر مبارزه با تروریسم اسرائیل، به اسرائیلیان و یهودی های؛ مصر، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان ،ترکیه،  ساحل عاج، مالی، موریتانی و ونزوئلا هشدار داده بود که اقدامات  امنیتی را افزایش دهند. این دفتر افزوده بود که حزب الله معتقد است عماد مغنیه را ماًمورین اسرائیلی از میان برداشته اند و به همین دلیل در پی انتقام جویی از اسرائیل می باشند.

امروز چهارشنبه، روزنامه اسرائیلی « هاآرتس » به نقل از وزارت امور خارجه اسرائیل نوشت؛ چهار سفارتخانه اسرائیل بطور موقت به دلیل « تهدیدات موجود » بسته شدند. بی شک این تهدیدات در رابطه با سومین سالگرد کشته شدن عماد مغنیه مسئول نظامی حزب الله می باشد.

نشریه لبنانی الشراع، چاپ بیروت در آخرین شماره خود درهفته گذشته، به بررسی احتمال زنده بودن عماد مغنیه، پرداخته است. الشراع می گوید که در جریان تحقیقات دادگاه ویژه سازمان ملل متحد، در باره قتل رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان در اکتبر 2010، بازپرسان آگاه می شوند که همسر عماد مغنیه پنج ماهه حامله است. این حاملگی بیش از دوسال پس از مرگ مشکوک عماد مغنیه اتفاق افتاده است. بازپرسان در بیست و هفتم اکتبر به درمانگاه ویژه زنان، دکتر ایمان شرارا، در حومه شهر بیروت می روند تا به بررسی این مسئله بپردازند. بازپرسان در پی آن بوده اند تا بدانند که آیا عماد مغنیه زنده است و یا همسر وی، به عقد ازدواج مرد دیگری در آمده است! عماد مغنیه از سوی چهل کشور جهان ، تحت تعقیب قرار دارد.

هنگامی که بازپرسان سازمان ملل به درمانگاه وارد می شوند، به ناگاه حدود صد و پنجاه تن از زنان و دختران حزب الله، با اتومبیل های مصادره شده از سوی این گروه به درمانگاه حمله ور می شوند و بازپرسان را کتک زده و کامپیوتر های درمانگاه را که دارای اطلاعات مورد نیاز بازپرسان بوده است با خود می برند و در نتیجه تحقیقات ناتمام می ماند.

پس از این رخداد، سید حسن نصرا لله، در یک برنامه تلویزیونی بنام « حقیقت لیکس» که از ویکی لیکس اقتباس شده است، و از یکی از کانال های نزدیک به حزب الله لبنان « New TV » پخش می شود، دادگاه ویژه سازمان ملل را متهم کرد که برای آسیب رساندن به مبارزه این گروه، به آزار زنان حزب الله و توهین به  شخصیت زنان لبنانی پرداخته است، حسن نصرالله، از زنان در خواست کرد، ازهمکاری با بازپرسان خودداری نمایند.

علی حیدر، روزنامه نگار لبنانی، در یک گزارش تحقیقی که ژانویه 2011، در نشریه (Middle East Transparent ) منتشر شده است، از ازدواج موقت « صیغه » در میان اعضای حزب الله پرده برداشت. علی حیدر می نویسد که کمبود مرد، در میان نیروهای حزب الله، به دلیل جنگ ها و در گیری هایی که با اسرائیل داشته است دیده می شود. این کمبود به ویژه پس از در گیری های سال 2006، میلادی بیشتر شده است و گروه رهبری حزب الله با صدور فتوی ازدواج موقت « صیغه » به مبارزه با فحشاء در میان بیوه گان  حزب الله پرداخته است.

کارشناسان اطلاعاتی این  احتمال را در نظر دارند که ممکن است بیوه عماد مغنیه، از سوی حزب الله مجبور به  صیغه شده باشد، ولی شگفتی در این است که آیا بیوه قهرمان شهید حزب الله، اجازه داشته است تا حامله شود ؟  پدر این کودک چه کسی است و در چه رده ای در حزب الله قرار دارد و چرا سید حسن نصرالله، شخصاً در تلویزیون حاضر شده و به دفاع از حمله زنان حزب الله به بازپرسان دادگاه سازمان ملل پرداخته است.

درباره کشته شدن عماد مغنیه، تاکنون شایعات بسیاری پخش شده است. اتومبیل عماد مغنیه در یک منطقه بسیار حفاظت شده در غرب شهر دمشق منفجر شده است. در گزارشی که خالد اسمر، در تارنمای فرانسوی زبان، مدیا عرب، در تاریخ 31 اکتبر 2008،  منتشر کرد، گفته شد که برخی منابع امنیتی سوریه گفته اند که هنگام انفجار اتومبیل عماد مغنیه ، کسی در آن نبوده است، چند تن ازهمسایگان ساختمان روبروی محل انفجار گفته اند؛ انفجار قدرت زیادی نداشته و این خود دلیلی می تواند باشد که یک اتومبیل خالی هدف قرار گرفته  و انفجار نمایشی بوده است.

منابع آگاه می گویند؛ عماد مغنیه، بار ها تغییر چهره داده بود و این احتمال وجود دارد که خود ترتیب یک انفجار نمایشی را داده تا به این وسیله حزب الله بتواند روی اسرائیل، آمریکا و یا دیگر کشور های عرب فشار تبلیغاتی وارد نماید.

هدف دیگر حزب الله لبنان می تواند پنهان کردن شاهد اصلی و مهم پرونده قتل  رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان باشد. منابع نزدیک به دادگاه ویژه سازمان ملل می گویند که احتمال بسیار می رود که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، به عنوان دستور دهنده قتل رفیق حریری، و برخی از اعضای حزب الله  به عنوان مجری دستورات خامنه ای ا زسوی این دادگاه تحت تعقیب قرار بگیرند.

عماد مغنیه، از سوی دادگاهی در آرژانتین به دلیل دست داشتن در انفجار مقر یهودیان در شهر بئونس آیرس، تحت تعقیب پلیس بین المللی « اینترپل » قرار دارد. سوریه نیز که در آغاز تحقیقات متهم به دست داشتن در قتل رفیق حریری  شده بود با مرگ ظاهری عماد مغنیه مخالفتی ندارد. مغنیه مدت ها در یک آپارتمان مجلل در شمال تهران نیز سکونت داشته است، او مرتباً به ایران رفت وآمد می کرد.

جالب توجه است که در روز مراسم ترحیم و خاکسپاری عماد مغنیه، در جنوب بیروت، منطقه معروف به حزب الله ،هیچ کس جسد عماد مغنیه را ندیده است و زندگی مردم بگونه عادی در جریان بوده است و هیچ نشانی از تاًثر و تاًلم در ساکنین منطقه دیده نشده است، و این مسئله از نظر کارشناسان پنهان نمانده است. در این مراسم منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی نیز شرکت داشت.

به گفته منابع آگاه برخی از رهبران جنبش چهاردهم مارس، جنبش مربوط به طرفداران رفیق حریری، در خواست کرده بودند که از جسد عمادمغنیه،  نمونه برداری (DNA) انجا م شود، تا روشن شود که او واقعاً در انفجار کشته شده است. یک منبع گفته است، هیچ کس جراًت انجام این کار را نداشته است. همین منبع  افزود؛ ماًمورین مخابرات « سازمان امنیت» سوریه حاضرند برای یک دلار مادر خودشان را به قتل برسانند.

27 بهمن- 16 فوریه 2011


February 17th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی